Pro zlepšení našich služeb používáme cookies.
Přečtěte si více o tom, jak cookies používáme a jak je můžete případně odmítnout.
Phishing je podvodná aktivita, jejímž účelem je získání citlivých údajů uživatele prostřednictvím klamavých formulářů. Útočníci rozesílají e-maily, které věrohodně napodobují zprávy institucí, jako je vaše banka, poštovní dodavatel nebo PayPal.
Po kliknutí na odkaz v e-mailu jste přesměrováni na falešné webové stránky, kde vás útočníci nabádají k vyplnění formuláře s vašimi citlivými informacemi, jako jsou přihlašovací údaje do internetového bankovnictví, e-mailu, sociálních sítí nebo rodné číslo.
Útočníci podvodné formuláře nejčastěji rozesílají skrz e-mailové zprávy a zprávy na sociálních sítích. Podvodné formuláře pro zneužití osobních údajů však můžete najít i během surfování po internetu.
Ačkoli se phishingové zprávy a weby tváří věrohodně, existují způsoby, jak je odhalit. V prvé řadě pamatujte, že banka, ani žádná jiná instituce, vás nebude žádat o citlivé informace prostřednictvím e-mailu. Nepřihlašujte se do internetového bankovnictví z odkazu, ale sami vždy zadávejte webovou adresu do prohlížeče.
Kontrolujte také korektnost webové adresy. Často se v ní nachází překlepy, liší se od skutečné adresy dané instituce (např. www.bamka.cz místo www.banka.cz) a nemá zabezpečené připojení (nemá https://, ale pouze http://).
Nejsnáze odhalitelný phishing je ten, který má špatně přeložený text do češtiny. Tyto zprávy začínají již špatně vyskloňovaným oslovením, např. “Drahý zákazník,”.
Nejúčinnější způsob obrany je v tomto případě prevence. Naučte se phishing rozpoznat a ignorovat. Neklikejte na odkazy v nevyžádané poště a neotvírejte neznámé přílohy.
Zkontrolujte, zda má váš antivirus modul proti phishingu a přesvědčte se, že máte aktualizovaný webový prohlížeč.
Účinná obrana proti phishingu: