Používáme cookies

Pro zlepšení našich služeb používáme cookies.
Přečtěte si více o tom, jak cookies používáme a jak je můžete případně odmítnout.

Norská studie varuje: reklamní průmysl ví všechno o vašich životech

7.2.2020| Autor: Digitální pevnost

Norský úřad pro ochranu spotřebitele vydal rozsáhlou studii, ve které varuje před reklamními společnostmi, které sbírají data o uživatelích aplikací, sociálních sítí a internetu obecně. Výzkumníci zjistili, že po jediném otevření aplikace se odešlou data o uživateli stovkám neznámých příjemců, kteří je mohou velmi snadno zneužít.

Norská studie varuje: reklamní průmysl ví všechno o vašich životech

Norská studie uvádí, že aktéři v reklamním průmyslu sbírají data o lidech po celém světě z prohlížení webů, používání aplikací, sociálních sítí a dalších zdrojů. Na základě těchto dat sestaví komplexní profil každého jedince – jak vypadá jeho každodenní život, po čem touží i jaká jsou jeho nejzranitelnější místa. 

Otevřete-li například seznamovací aplikaci, stovky neznámých lidí se dozví, kde bydlíte, jaké zařízení používáte nebo jaká je vaše sexuální orientace. Tito lidé pracují ve firmách, které se přeprodáváním dat živí, a jejich úkolem je osobní údaje zpeněžit.

Podle Norů je tato situace alarmující z několika důvodů:

  • Uživatelé nemohou vysledovat, co se s jejich osobními daty po odeslání děje, a jejich šíření nemohou zabránit
  • Reklamní průmysl využívá data k cílení reklam, ale každý, kdo k nim má přístup, je snadno zneužije ke krádeži identity, vydírání nebo stalkingu.
  • Mezi další hrozby zneužití patří například prodávání dat o závislých na gamblingu herním společnostem, manipulování voličů nebo diskriminace při sjednávání pojištění.
  • Podle Amnesty International ztrácí lidé kvůli tomuto systému nejen soukromí, ale i svobodu myšlení. Jinými slovy se o všem, co nás zajímá, dozví někdo cizí.

Norové uvádějí, že se situace vymkla kontrole natolik, že ji nelze řešit jinak než novými zákony. Autoři studie podali stížnost úřadům pro ochranu osobních údajů a firmy z reklamního průmyslu, které osobní data sbírají, tak mohou mít problém například s porušováním GDPR. 

Na studii zareagovaly úřady například ve Švédsku, Francii, Británii nebo Španělsku a společně hledají cestu, jak sběr osobních údajů dostat pod kontrolu. České úřady tuto problematiku teprve pozvolna otevírají.

Před podobným profilováním uživatelů se jednotlivec jen velmi těžko ubrání. Důsledně proto zvažte, jaké informace o sobě internetu svěříte. Například: 

  • vyplňujte osobní údaje (adresa, manželský stav, náboženství…) jen tam, kde je to nezbytné
  • staženým aplikacím udělujte pouze nezbytná práva (kalkulačka nepotřebuje přístup do vašich fotografií),
  • a není-li to nutné, nepoužívejte aplikace pracující s citlivými údaji, jako jsou například seznamovací aplikace, menstruační kalendáře nebo aplikace pracující s GPS.

Zdroj: Norwegian Consumer Council

Chcete i nadále zůstat v obraze?

Zadejte e-mail a zůstaňme v kontaktu.

Přihlásit se k odběru

Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracování osobních údajů.