Devíti Čechům z deseti chodí takzvané řetězové e-maily, nejčastěji od kamarádů nebo známých. Třetina z nich je otevírá včetně přílohy, 70 % Čechů je ale považuje za nedůvěryhodné. Tři čtvrtiny řetězových e-mailů obsahují vtipy nebo zábavné obrázky, každý desátý se týká politiky. Vyplynulo to z průzkumu vzdělávacího projektu Digitální pevnost, který proběhl na konci dubna na vzorku 1 030 respondentů.
Řetězové e-maily, které se kvůli přeposílání šíří mezi známými, chodí 87 % Čechů. Desetině chodí každý den, čtvrtině několikrát týdně a další čtvrtině Čechů několikrát měsíčně. Nejčastěji si je mezi sebou přeposílají kamarádi a známí, méně často kolegové z práce nebo členové rodiny. Třem čtvrtinám respondentů chodí hlavně vtipy a zábavné obrázky, desetině chodí převážně řetězové e-maily s politickou tematikou. „Polovina Čechů řetězové e-maily pravidelně otevírá, třetina včetně přílohy. Soubor v příloze ale může být zavirovaný, a uživatel tak jedním klikem ohrozí celý svůj počítač nebo telefon. Lidé mají k odesílatelům obvykle důvěru a neočekávají, že by jim třeba kolega z práce nebo babička poslala něco nebezpečného. Jenže virus do dokumentu v příloze schoval někdo úplně jiný a ten jen sleduje, jak se šíří bez vědomí odesílatelů,” říká Miloslav Lujka ze vzdělávacího projektu Digitální pevnost, který upozorňuje na rizika na internetu.
Čtvrtina Čechů považuje obsah řetězových e-mailů za důvěryhodný, téměř 70 % si myslí opak. Obsah e-mailů ale ověřuje jen pětina respondentů. Téměř polovina Čechů (44 %) řetězové e-maily přeposílá dalším lidem. Dvě třetiny z nich je přeposílají méně než pěti lidem, 26 % pěti až deseti lidem. Řetězové e-maily častěji přeposílají starší lidé, ženy a také lidé s nižším vzděláním. „Součástí řetězových e-mailů je obvykle i celá historie přeposílání včetně e-mailových adres. Ty pak může kdokoliv zneužít a začít na ně posílat třeba různé obchodní nabídky nebo reklamy. Když už se někdo rozhodne e-mail přeposlat, doporučuji smazat část s adresami předchozích příjemců,” dodává Miloslav Lujka. Z průzkumu dále vyplynulo, že 54 % Čechům vadí, když jim někdo řetězové e-maily přeposílá.
Kontakt pro média:
- Eva Hromádková
- PR manažerka
- hromadkova@obsahova-agentura.cz
- 732881294
O projektu Digitální pevnost
Digitální pevnost je český vzdělávací projekt, který byl spuštěný na jaře 2019. Jeho cílem je edukace české veřejnosti o bezpečném chování v digitální světě. Na webu Digitální pevnosti je přehledný slovník odborných termínů a také podrobné preventivní návody pro firmy i domácnosti. Součástí portálu je zpravodajská sekce přinášející novinky z oblasti kyberbezpečnosti. Partnery projektu jsou společnosti z oblasti informačních technologií, například Check Point, AEC, ANECT, Arrow ECS nebo S&T CZ.